Sinds de heisa rond Aalst Carnaval en carnavalsgroep ‘De Vismooil’n’ in het bijzonder begin dit jaar wegens vermeend antisemitisme, ligt Aalst nog steeds onder vuur. Tenminste, Unesco – de werelderfgoedorganisatie – overweegt om de erkenning van het volksfeest Aalst Carnaval in te trekken. Daar proberen Aalsterse burgemeester Christoph D’Haese (N-VA) en schepen Jean-Jacques De Gucht (Open Vld) echter een stokje voor proberen steken. Zij trokken naar Parijs om het Unesco-comité rechtstreeks aan te spreken. Dat rapporteert Het Laatste Nieuws.

“Als ons carnaval geschrapt wordt als cultureel erfgoed, dan zadelt dit Aalst en al zijn inwoners op met het stigma van racisten en antisemieten.” Dat lieten D’Haese en De Gucht weten aan de interculturele diplomaten van Unesco in Parijs. Sinds 2010 voegde die VN-organisatie Aalst carnaval toe aan de lijst van ‘immaterieel cultureel erfgoed’. Ook het Ros Beiaard in Dendermonde en de Brugse Heilig Bloedprocessie staan op die lijst. Maar na een hetze rond een praalwagen van ‘De Vismooil’n’ – die voor hun ‘sabbatjaar’ (een zuinig jaar om te sparen voor andere edities) enkele karikaturale jodenreuzen op hun stoetwagen hadden geplaatst – ligt de erkenning in de weegschaal.

Inhoud niet beschikbaar.
Accepteer cookies door op Accepteren in de banner te klikken

De Gucht: Carnaval Aalst is geen educatief gegeven, hè.

Ondanks de hetze en zelfs interne N-VA-kritiek vanwege partijvoorzitter Bart De Wever heeft burgemeester D’Haese steeds Aalst carnaval en zelfs de carnavalisten van De Vismooil’n verdedigd. Niemand had immers de intentie tot antisemitisme of kwetsen, liet de burgervader toen weten. Dinsdag kon D’Haese samen met schepen van Personeel & organisatie De Gucht het uitleggen in Parijs. Na afloop had die laatste het over “een goeie dialoog”.

“De sfeer was niet slecht. Het blijft natuurlijk een politieke beslissing, maar het is belangrijk dat we die niet laten afhangen van een eenzijdig verhaal”, zo zegt De Gucht in Het Laatste Nieuws. “We hebben duidelijk gemaakt dat een schrapping Aalst en al zijn inwoners zou stigmatiseren als racisten en antisemieten, wat geenszins het geval is. Carnaval verbindt net mensen van alle achtergronden. We hebben er ook op gewezen dat Gelijkekansencentrum Unia de praalwagen niét als antisemitisch bestempelde.”

Verder wijst De Gucht er ook op dat humor te relativeren valt en men niet in alles racisme of antisemitisme moet zien. Stereotypes zijn immers een vast bestanddeel van spot en satire, meent de liberaal. “Ik juich stereotyperingen niet toe, maar als ik naar spot en satire kijk, zie ik ze altijd opduiken. Moeten we dan elke stand-upcomedian censureren? Als je dat begint te doen, zet je de vrije meningsuiting op de helling. […]”, aldus nog De Gucht. “De stereotypering van de spaarzame Jood is niets anders dan de veralgemeningen van Aziaten of Afrikanen die je op de stoet ziet. Ik herinner me een wagen met Kabila (Joseph Kabila was president van Congo sinds 2001 tot dit jaar, red.) bij een kookpot waaruit het hoofd van mijn vader prijkte en waarrond werd gedanst. Carnaval is ook geen educatief gegeven, hè.”

In december wordt het besluit van Unesco bekendgemaakt.

Lees ook:

Aalst Carnaval: Eerste groep al op (lange) tenen getrapt

Inhoud niet beschikbaar.
Accepteer cookies door op Accepteren in de banner te klikken