De praalwagen van de Aalsterse carnavalsgroep ‘De Vismooil’n’, waarmee joden op een (historisch beladen) karikaturale wijze werden voorgesteld veroorzaakte een storm aan (internationale) kritiek. Terwijl Aalsters burgemeester Christoph D’Haese (N-VA) volop achter de carnavalisten van ‘De Vismooil’n’ bleef staan, heeft N-VA-voorzitter Bart De Wever problemen met de gebruikte stereotypen. “Dit valt niet uit te leggen”, reageert de Vlaams-nationalist in Joods Actueel

De Vismooil’n laste dit jaar een sabbatjaar in. Dat is een jaar waarbij carnavalisten het kalmer en zuiniger aan doen, om het jaar erna met een des te mooiere carnavalswagen uit te pakken. En omdat ‘sabbat’ ontleend is aan de joodse rustdag, vond de groep het grappig “om joden op onze praalwagen te zetten”, zo luidt het bij de groep via Het Laatste Nieuws. “Niet om het geloof belachelijk te maken, carnaval is nu eenmaal het feest van de karikatuur. Wij vonden dat komisch, als roze joden de stoet in met een kluisje waar we ons opgespaarde geld in bewaren. Met andere religies wordt er ook gelachen.” 

Verschillende joodse organisaties konden de praalwagen evenwel niet smaken. “De karikaturen zoals die van Der Sturmer, van joden met een kromme neus en koffers geld, zijn typerend voor het nazisme van 1939. In een democratisch land als België heeft dit geen plaats in 2019, carnaval of niet”, reageerden Regina Suchowolski-Sluszny (voorzitter FJO) en Yohan Benizri (voorzitter CCOJB). Burgemeester Christoph D’Haese bleef echter de carnavalisten verdedigen. “In Aalst met carnaval moet dat kunnen. Het is niet aan de burgemeester om dat te verbieden. De carnavalisten hadden geen kwetsende intenties”, klonk het.

“Ik begrijp de geschokte reacties binnen de joodse gemeenschap en in het buitenland”

De Wever evenwel valt zijn partijgenoot af. “De Aalsterse carnavalscultuur is uniek in de wereld, maar deze Joodse karikaturen zijn historisch enorm beladen”, reageert hij tegenover Joods Actueel. “Ik begrijp de geschokte reacties binnen de joodse gemeenschap en in het buitenland. Dit valt niet uit te leggen”.

(Lees verder onder de tweet.)

De gebruikte praalwagen doet De Wever “denken aan de zwartste periode van ons collectief geheugen”. “Het is spijtig dat net die beelden in een tijd van toenemend antisemitisme worden gebruikt. Ook al was de intentie zeker niet antisemitisch, dan nog is het jammer dat men zich niet realiseert dat er voor elke boodschap ook een ontvanger is”, aldus de N-VA-voorzitter.

Ook CD&V-voorzitter Wouter Beke staat niet achter de controversiële praalwagen. Hoewel er volgens hem vrijheid van meningsuiting bestaat, speelt ook het concept ‘respect’ een rol. “Wat het carnaval in Aalst betreft, denk ik dat daar het schoentje knelt. Het is niet omdat je iets kunt zeggen, onder het mom van meningsuiting en humor, dat je het ook moet doen”, stelt hij tegenover Joods Actueel. “Dat is dan geen vorm van censuur, maar wel een vorm van respect: ik weet dat ik iets kan doen of zeggen, maar ik doe het niet, omdat ik er mensen mee kwets. Mocht iedereen deze leidraad hanteren, ik denk dat onze wereld er heel wat mooier zou uitzien”, aldus Beke.

Lees meer:

Aalst Carnaval: Eerste groep al op (lange) tenen getrapt

Inhoud niet beschikbaar.
Accepteer cookies door op Accepteren in de banner te klikken

Steun voor carnavalisten Aalst na gebruik jodenpop groeit

Inhoud niet beschikbaar.
Accepteer cookies door op Accepteren in de banner te klikken

ADVERTENTIE