De Vlaamse openbare omroep VRT is opnieuw bekritiseerd, onder meer op sociale media. Dit nadat bleek dat in Terzake beelden werden gemanipuleerd. In het videoverslag van het VRT-debatprogramma over de persconferentie van de N-VA afgelopen maandag, werd het VTM-logo van een microfoon vakkundig weggewerkt. “Dit is gebeurd op initiatief van een grafisch medewerker en is zeker geen bewuste keuze of strategie van Terzake”, zo citeert De Morgen de excuses van de Vlaamse staatsomroep.

In de Terzake-uitzending van maandag was N-VA-voorzitter Bart De Wever te gast. Dit naar aanleiding van de mededeling van de partij omtrent de ambities van De Wever en Jan Jambon om respectievelijk Vlaams minister-president en Belgisch premier te worden. Voor het Terzake-interview werden echter beelden gebruikt van de persconferentie waarbij N-VA dit nieuws aankondigde. Op zich niets mis mee, ware het niet dat enkele kijkers bij onder meer De Morgen zeer aandachtig volgden. Daar werd al snel aangeduid dat er geprutst was met de beelden. Specifiek werd het logo van vrije concurrent VTM weggegomd op een micro, zo bleek.

“Waarom moet de belastingbetaler elk jaar €300.000.000 belastinggeld ophoesten voor Fake News?”

Bij de start van de Terzake-reportage van 14 januari zien we VRT-journalist Kathleen Cools naast een stilstaand beeld van De Wever tijdens de persconferentie van maandag voor enkele microfonen. Eén daarvan is opvallend effen rood, zonder meer. Wat later zien we echter op de bewegende beelden het witte VTM-logo verschijnen op de rode micro. De visuele manipulatie werd al snel erkend na ‘intern nazicht bij de VRT’.

“Dit is gebeurd op initiatief van een grafisch medewerker en is zeker geen bewuste keuze of strategie van Terzake”, zo vertelt men bij de VRT in De Morgen“De hoofdredactie en de redactie van Terzake tillen hier zwaar aan.” De staatszender liet weten excuses aan te bieden aan VTM. Deze werden intussen aanvaard.

De excuses maakten echter niet op iedereen indruk. “Nadat de Franse staatsomroep anti-Macron slogans uit het beeld weg photoshopte, blijkt nu dat VRT dezelfde praktijken toepast”, zo tweette de rechtse opiniemaker en parlementskandidaat Dries Van Langenhove (Schild & Vrienden) woensdagavond. “Waarom moet de belastingbetaler elk jaar €300.000.000 belastinggeld ophoesten voor Fake News?”

Van Langenhove werd vorige week nog hard aangepakt door Terzake-journaliste Cools nadat werd aangekondigd dat Van Langehove de Vlaams Belang-Kamerlijst in Vlaams-Brabant zou trekken als onafhankelijke. Maar er kwam al snel kritiek op de feitelijke voorbereiding en deontologie van de VRT, nadat ook bleek dat de VRT een valse tweet van een nepaccount van Van Langenhove had ingesloten in een VRT NWS-artikel. Iets waarvoor geen excuses kwamen. “Extra pijnlijk zo kort nadat Dries Van Langenhove in de studio de berichtgeving van de openbare omroep op de korrel nam”, zo schrijft journalist Stavros Kelepouris, die de commerciële censuur ten nadele van VTM aan het licht bracht.

Manipulatie bij staatszender(s)

Het is niet de eerste maal dat de VRT onder vuur komt te liggen. Begin dit jaar nog had onder meer Kamerlid Theo Francken (N-VA) kritiek op de “vooringenomen avondradio” van Radio 1 nadat reporter Michiel Vos vol lof sprak over de nieuwe voorzitter van het Huis van Afgevaardigden in de VS: de linkse Nancy Pelosi (Dem.), toevallig ook de schoonmoeder van Vos. Na de aanstelling van Jihad Van Puymbroeck als nieuwe redacteur sociale media begin vorig jaar borrelde evenzeer flink wat kritiek op omwille van Puymbroecks eerdere anti-rechtse uitingen en politieke banden met Groen en de linkse vzw Kif Kif. Toen liet de woordvoerder van de VRT weten dat omdat Van Puymbroeck “geen deel uit[maakt] van een politieke of duidingsredactie [de aanstelling] geheel in lijn met onze deontologische code was. En nog in 2016 waarschuwde mediaregulator VRM de VRT voor “partijdige en onevenwichtige berichtgeving” met betrekking tot een aflevering van het commentaarprogramma De Afspraak die het Vlaams Belang benadeelde. Ook toen was de VRT het “in alle beleefdheid oneens” met de kritiek.

Het nieuwste incident rond de VRT doet echter meer denken aan berichtgeving van vorige maand. Toen kwam de Franse staatsomroep onder vuur te liggen nadat het beelden hadden gemanipuleerd die Gele Hesjes-betogers toonden met een anti-Macron-plakkaat. Op de pancarte stond oorspronkelijk “Macron, degage”, hetgeen zoveel betekent als ‘Macron, rot op’. Maar het ‘rot op’-gedeelte werd weggegomd door de Franse publieke omroep.

https://sceptr.net/campaigns/doneer/donate/