Dinsdag hebben de rectoren van alle Belgische universiteiten in een open brief een definitieve regularisatie voor de ouders van Mawda bepleit. Dat was echter niet naar de zin van de rechtse jongerengroep Schild & Vrienden (S&V). Hun oprichter, Dries Van Langenhove (24), reageert nu ook in een open brief. Van Langenhove werd eerder deze maand nog herkozen door de Gentse studenten in de Raad van Bestuur (RvB) aan de UGent. Het bestuurslid hekelt in zijn brief de “links-activistische rol” van UGent-rector Rik Van de Walle en zijn “perverse emotionele chantage”.

Dinsdag drukten de Belgische rectoren eensgezind hun bezorgdheid “over het huidige klimaat rond migranten” uit. In dit huidige klimaat is er volgens de rectoren sprake van “een afnemend respect voor de menselijke persoon en [een] verminderende aandacht voor de bescherming van de meest kwetsbaren in onze samenleving”. Hierom wilden de Belgische rectoren een definitieve regularisatie van het gezin van Mawda, de Iraaks-Koerdische peuter die per ongeluk werd doodgeschoten tijdens een politie-achtervolging met mensensmokkelaars.

Van Langenhove, actief in de RvB aan de UGent en tevens oprichter van de rechtse jeugdgroep Schild & Vrienden, is echter niet te spreken over de rectorenoproep en de rol van Van de Walle in het bijzonder. Dat blijkt uit een open brief aan de UGent-rector.

“Perverse emotionele chantage”

“Met zulke perverse emotionele chantage distantieert u zichzelf en de universiteit nog verder van de gewone man in de straat en nog verder van heel wat studenten en personeelsleden die zich hoe langer hoe minder thuis voelen aan deze politiek correcte universiteit”, zo schrijft Van Langenhove die tevens verwijst naar het UGent-eredoctoraat van 2017 voor Duits bondskanselier Angela Merkel (CDU). “Net zoals bij het eredoctoraat voor Merkel – dat werd uitgereikt in volle Duitse verkiezingsstrijd – is ook nu de timing zeer onverantwoord. Door u uit te spreken over een lopend onderzoek brengt u de reputatie van onze universiteit in gevaar.”

Van Langenhove refereert ook aan staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) die eerder al uithaalde naar de universiteitsleiding. Francken voorspelde dat de Belgische universiteitsrectoren hun “politiek spelletje” als “boemerang terug in hun gezicht” zouden krijgen.

(Lees verder onder de tweet.)

“Staatssecretaris Theo Francken zegt dan ook zelfzeker dat de eisen in jullie gezicht terug zullen komen als een boemerang, en ik vrees dat hij gelijk zal krijgen”, aldus nog Van Langenhove. “Zo [blijkt nu] dat het gezin helemaal niet vluchtte van oorlog maar louter om economische redenen Engeland wou binnen geraken. […] Ondanks verschillende uitwijzingsbevelen staken de ouders hun kinderen in een koelwagen, gebruikten ze hun jonge dochter Mawda als levend schild en werkten ze verschillende keren samen met mensensmokkelaars die inreden op politieagenten. Dat de ouders van Mawda nu zelfs weigeren om justitie te helpen […], maakt de oproep om hen te belonen met een permanente verblijfsvergunning al helemaal pervers”.

Klik hier om de integrale open brief te lezen.

ADVERTENTIE