“Doe inspanningen voor jihadisten zoals bij collaborateurs”

0
16574

Men heeft voor [collaborateurs] inspanningen gedaan, en terecht ook: men moet die inspanning doen als samenleving om toch te tonen dat we andere waarden hebben. […] Ik vraag me af, is daar een officiële visie van de regering?” Dat zijn enkele van de opvallende vergelijkingen en vragen van de allochtone en linkse theatermaker Chokri Ben Chikha gisteravond in het VRT-programma De Afspraak. Deze kwamen er nadat premier Charles Michel (MR) en Binnenlandminister Jan Jambon (N-VA) afgelopen weekend duidelijk maakten dat Belgische jihadisten gevangen in Irak niet op België moesten rekenen voor hun vrijlating.

Gevraagd of Ben Chikha vindt dat er met twee maten en gewicht gewerkt wordt, antwoordde de theatermaker: “Dat gevoel heb ik. [Die Syriëstrijders,] dat ging over soms-minderjarigen [en] losers die zich eigenlijk tweederangsburgers voelden. Als zij nu niet op een correcte manier worden behandeld, dan zijn zij niet opnieuw tweederangsburgers, maar dertienderangsburgers”.

Regering wil niet onderhandelen

Afgelopen weekeinde werd het standpunt van de regering duidelijk omtrent de gevangen Belgische IS-strijders in Irak. België zal niet trachten om de islamistische terroristen met de Belgische nationaliteit in Irak over te brengen naar België om te voorkomen dat ze hun (dood)straf ontlopen. Dat lieten Michel en Jambon ondubbelzinnig weten.

Ben Chikha, een linkse theatermaker uit het Gentse met Tunesische wortels, is het hier echter niet mee eens. In een opiniestuk in De Morgen schreef hij een aanklacht tegen dit beleid van de regering en gisterenavond mocht hij dit standpunt toelichten in De Afspraak. “Hoewel onze militaire vliegtuigen nu werkloos aan de grond staan, is de zaak nog niet opgelost. Onze geradicaliseerde Belgen en hun jonge gezinnen zitten daar nog”, zo schreef Ben Chikha in De Morgen.

Collaborateurs en de Repressie

Een ander opvallend argument dat de theatermaker/activist hanteerde is het vergelijken van het Belgische beleid na WOII ten opzichte van collaborateurs met het huidige beleid inzake IS-jihadisten. Ben Chikha vindt dat we – net zoals bij de collaborateurs – inspanningen horen te doen voor Belgische ‘foreign terrorist fighters’ rond de-radicalisering en herintegratie. Dat is opvallend gezien de hardvochtige aard van de Repressie. Van rehabilitatie was toen weinig te merken.

Tijdens de Repressie, dat is een periode van vervolging en bestraffing van echte en vermeende collaborateurs na de wereldoorlogen in België, werden vele Vlamingen hard aangepakt op sociaal, burgerlijk en strafrechtelijk vlak. In gans België werden 170 interneringscentra opgericht waar een kleine 100.000 gedetineerden verbleven. 2.940 van hen kregen de doodstraf en bij 242 veroordeelden werd dit ook effectief uitgevoerd. Anderen kregen jarenlange gevangenisstraffen.

https://twitter.com/___Montasser___/status/942881446074703873

Naast de klassieke strafrechtelijke sancties was er ook een waaier aan andere straffen. Het gaat hierbij om politieke en sociale straffen. Zo werd het stemrecht van echte en vermeende collaborateurs ontnomen, werk in de openbare sector en media werd onmogelijk gemaakt en de toegang tot uitkeringen en sociale woningen werd ontzegd. Deze vervallenverklaring van burgerlijke, politieke en sociale rechten noemde men ‘epuratie’ of zuiveringHiernaast was er ook sprake van sterke stigmatisering. De kinderen van ‘incivieken’ of ‘zwarten’ moesten geregeld leren leven met pesterijen en discriminatie.

Action Zoo Humain

Chokri Ben Chikha komt wel vaker in de schijnwerper rond het bewerken en uitdragen van linkse thema’s. Zijn Gents theatercollectief ‘Action Zoo Humain’ streeft er naar eigen zeggen naar “om machtsstructuren bloot te leggen, interculturele vraagstukken bespreekbaar te maken en het publiek te activeren”.

Ben Chikha tracht hierbij graag mensen te choqueren die vasthouden aan klassieke identiteit of tradities. Zo spotte Ben Chikha in ‘Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen’ (2005) met de Heilige Maagd Maria, die hij afbeeldde met blote borsten. Zijn recentere productie ‘Amnes(t)ie’ (2017) wil “lessen trekken uit de herintegratie van collaborateurs na WOII met oog op de terugkeer van geradicaliseerde IS-strijders”.