Staatssecretaris Zuhal Demir (N-VA) is boos. Dit nadat een lokale afdeling van het Vlaams Belang, deze van Kapellen, op Facebook een omstreden foto en bijschrift plaatste. Op de post, die inmiddels verwijderd is, is een moslimgezin te zien bij Sinterklaas. “Wanneer er iets te krijgen valt, gooien ze al hun principes en geloofsregels overboord”, postte de lokale Vlaams Belang-afdeling. “Even walgelijk en ongepast als die van religieuze gekken”, zo reageerde Demir die in een Facebookpost het nieuwsbericht erover van VTM deelde.

De fotopost van Vlaams Belang Kapellen is inmiddels verwijderd, maar niet vooraleer er flink wat commotie bij kwam te kijken op Twitter. Onder meer schrijver Tom Naegels vond dat de post ongepast was. Demir ging echter nog verder: “Wat mij betreft zijn posts als deze even walgelijk en ongepast als die van religieuze gekken die zeggen dat je […] niet […] naar muziek mag luisteren”, aldus Demir op Facebook. Het religieuze verbod op muziek is een referentie aan bepaalde strenge interpretaties in de islam en de sharia. Dit kwam onlangs aan bod toen bleek dat de radicaal-islamitische prediker Ali Houri een lezing gaf in het stadhuis van Genk – de stad van Demir – alwaar Houri meegaf dat muziek luisteren ‘haram’ (onrein) is.

Wij kenden weinig tot niks van Kerst, Pasen of Sinterklaas. Maar we vierden mee alsof we nooit iets anders gedaan…

Publié par Zuhal Demir sur mardi 5 décembre 2017

Posts als deze even walgelijk en ongepast als die van religieuze gekken

Het Vlaams Belang erkent dat de post “buiten de lijntjes” kleurde. “De afdeling in Kapellen kreeg heel wat bedreigingen binnen en verwijderde de post dan zelf”, zo verheldert Vlaams Belang-woordvoerder Klaas Slootmans aan VTM NIEUWS. Maar “we kunnen niet alle Facebookpagina’s van lokale afdelingen in de gaten houden. In dit geval heeft één partijmandataris een beetje buiten de lijntjes gekleurd”.

Moslimprediker in Genk: “Zondige muziek”

De omstreden en desbetreffende lezing ‘Van de wieg naar het graf’ door Abid Tounssi – vroeger bekend als rapper Salah Edin – en Ali Houri werd bijgewoond door het Nederlandse programma ‘Nieuwsuur’ en kwam daardoor aan het licht. In de lezing – waarbij jongens vooraan in de zaal moeten plaatsnemen en meisjes achteraan – werd verteld dat muziek  zondig is, net als bepaalde kleding en het drinken van alcohol. “De straf binnen de islam voor zang en muziek is buitengewoon ernstig”, aldus Tounssi.

Staatssecretaris voor Gelijke Kansen Zuhal Demir (N-VA) reageerde vorige maand woedend op Twitter nadat het nieuws buitenkwam: “Religieuze gekken zaaien haat, zetten bevolking tegen elkaar op en behandelen vrouwen als vuil. Op het Genkse stadhuis! Laten we dit toe?”

Uit onderzoek van SCEPTR bleek later tevens dat Ali Houri, ook gekend als Al Khattab, lezingen gaf op een Gemeenschapsschool, de Medina Expo en in een Atrium-feestzaal verbonden aan voetbalclub Royal Antwerp FC.

https://sceptr.net/campaigns/doneer/donate/
  • Jan Hammerbacher

    Gepast of ongepast, daar spreek ik me niet over uit. Maar anderzijds, als je in een religie gelooft die voorschrijft dat je geen ongelovigen mag huwen [2:221] of er zelfs maar mee bevriend mag zijn [3:28, 5:51, 5:57], die Christenen expliciet tot de hel veroordeelt [5:72, 98:6] en die oproept tot geweld tegen ongelovigen [2:193 om er maar één uit een hele waslijst te noemen]; als je dus in zo’n soort godsdienst gelooft, ben je dan niet een heel klein beetje inconsequent bezig als je je kinderen naar een Christelijk feest met een katholiek heilige in de hoofdrol stuurt? Idem voor het paaseieren rapen. Zuhal Demir zou daar beter eens wat toelichting over geven in plaats van haar collega-nationalisten aan te vallen.

    • Sandor Oder

      Enkele bedenkingen, Jan.

      1. 99% van de mensen die deelnemen aan de sinterklaastraditie zijn niet (christelijk) gelovig. Zijn mijn atheïstische medeburgers dan ook hypocriet wanneer ze het kerstfeest / Pasen vieren?

      2. Als moslims niet deelnemen aan onze tradities, ziet men hierin een weerzin om zich te integreren in onze cultuur. Als ze dat wel doen, neemt men a priori aan dat er een materialistische motivatie achter schuilgaat. Als het doel is om mensen van idee te veranderen, lukt dat doorgaans niet door ze eerst verdacht te maken of uit te schelden.

      3. Je moet volgens mij een onderscheid maken tussen mensen, die je ongeacht hun geloofs- of politieke overtuigingen met respect moet behandelen, en de ideeën die ze aanhangen, die in iedere omstandigheid moeten worden onderworpen aan eender welke vorm van kritiek. De gemiddelde aanhanger van het Vlaams Blok / Belang heeft echter een te verschraald intellect om zich aan het tweede te wagen dus blijft hij steken in zijn infantiele provocaties. De enige uitkomst van hun stompzinnige actie is dat een half dozijn ressentimentsmensen op het internet daar plezier aan beleven. Wat een overwinning.

      • andre

        ik ben dus een verschraalde omdat ik niet zo laf ben als u en mij afvraag waarom het kruis van de mijter van de sint weg is waarom er geen kerstmarkten mogen zijn maar wintermarkten idem kerstbier van leffe onze kinderen hallal in school moeten eten de kruisbeelden weg moeten ik zal weer een verschraalde zijn zeker dat ik niet laf ben en het durf zeggen met zulke lafaards als u zullen we ver geraken.

      • Sandor Oder

        Ik deel je bezorgdheid over al deze kwesties. We verschillen waarschijnlijk van mening over de manier waarop je deze problemen moet bespreken. Zie o.a. mijn reactie hierboven.

      • niets blijft duren

        Sandor Oder, 99% van de mensen die deelnemen aan de sinterklaastraditie zijn inderdaad niet christelijk gelovig, maar bezitten WEL de christelijke cultuur. Vlaanderen stond eeuwen onder het christendom. Zelfs de grootste socialist of liberaal is hier christelijk. Zij onderschrijven allen het christelijke normen- en waardekader: vergevingsgezindheid, naastenliefde, werkethiek, discipline, schoolcultuur en verantwoordelijkheid. Binnen de discussie over ‘multiculturaliteit’ kan de centrale vraag niet zijn of verschillende culturen hun eigenheid moeten bewaren, maar eerder welke aspecten van de traditionele cultuur nog bescherming verdienen en welke niet.

      • Sandor Oder

        Een christen is (per definitie) gelovig. Uiteraard kunnen niet-christenen ook de waarde inzien van een christelijke cultuur en haar culturele vruchten appreciëren. Om die cultuur ook in stand te houden, is het geloof essentieel. Iedere generatie in de afgelopen anderhalve eeuw geraakt steeds verder verwijderd van het geloof en dus ook van de cultuur die het product is van dat geloof.

      • niets blijft duren

        Fundamenteel niet akkoord. Vlaanderen werd eeuwen doordrongen door het katholicisme en heeft het normen- en waardekader daarvan sociologisch overgenomen. Kijk naar de soaps en je ziet hoe jonge Vlamingen zich vandaag gedragen. Ze zijn nooit naar de kerk geweest, ze kregen amper godsdienst, en toch zijn ze drager van het waardesysteem van hun voorouders. Kijk naar schuld en boete, naar vergeving, naar de naastenliefde die daarbij moet worden betoont, naar de afwijzing van luiheid, naar de mens die zondigt, naar het werk dat moet worden verricht, naar de verantwoordelijkheid die daarbij verwacht wordt … ze hebben het allemaal in zich. Ook zonder godsdienst.

      • Sandor Oder

        -Homohuwelijk, legalisering van abortus en euthanasie, het wijzigen van de definitie van ‘man’ en ‘vrouw’, seksuele ‘bevrijding’ en het seksualiseren van entertainment gericht op kinderen vanaf 8 jaar.

        -Decennialange stijging van het aantal zelfmoorden, tienerzwangerschappen, alleenstaande moeders, gebruik van drugs, etc.

        -Ik weet niet hoe jonge Vlamingen worden geportretteerd in soaps, want ik heb geen televisie. Mijn generatie wordt treffend beschreven in een passage van Liu Xiaobo waarin deze de generatie na Tiananmen als volgt karakteriseert: “De generatie na die van 4 juni 1989 is doordrongen van onbezorgde middelmatigheid en pragmatisme. Ze verspillen geen tijd aan diepgravende gedachten, de verheffing van de mensheid (…), literaire overpeinzingen en transcendentale waarden; ze staan in het leven met een pragmatische en opportunistische houding. Ze willen een ambt bekleden, rijk worden of emigreren, houden van trends, jetsetconsumptie en het coole image van popsterren en geven zich over aan computerspellen en onenightstands.”

        Leestip: ‘De wereld als markt en strijd’ van Houellebecq.

      • niets blijft duren

        Ik leef met je mee Sandor. Ik zou zelf niet in deze wereld jong willen zijn. Onze samenleving werd getroffen door een geestelijke leegte. Opgevuld met genot en materie. De oude zingevingskaders werden vervangen door verwarring. Jongen mensen van vandaag kunnen hierin geen weg en geen warmte meer vinden. En dat, terwijl de mens heel zijn leven zoekt naar een thuis …

      • Sandor Oder

        We leven inderdaad in tijden van onbehagen, of, zoals de ondertitel van een boek dat ik enorm waardeer luidt: ‘Culture and Anarchy in an Age of Amnesia’. Je hoeft echter niet met me mee te leven. Ik ben namelijk geen slachtoffer — in tegenstelling tot anderen, wiens geestelijke armoede, of, zoals jij het noemde: verwarring, hen tot een miserabel bestaan leidt. Maar elke tijd heeft zijn problemen. Het menselijk bestaan was nooit utopisch en zal dat ook nooit worden. Het aanvaarden van die pessimistische premisse leidt naar mijn ervaring tot enige tevredenheid.

      • niets blijft duren

        Inderdaad. Elke generatie zijn oorlog. (Von Clausewitz)

      • Jan Hammerbacher

        Bedankt voor je reactie Sandor. Hier mijn tegenargumenten:

        1. Een beetje hypocrisie zal wel des mensen zijn en we bezondigen ons er allemaal wel in meer of mindere mate aan. Maar er is wel een onderscheid tussen deelnemen aan een evenement van een godsdienst waar je simpelweg niet in gelooft (zoals atheïsten op een kerstfeest, of ikzelf op pakweg een Hare-Krisnafeest) en deelnemen aan een evenement van een godsdienst die je als minderwaardig beschouwt en die volgens je heilige geschriften onderworpen moet worden op straffe van geweld. Dat laatste vind ik Hypocrisie met hoofdletter H.

        2. Dat moslims deelnemen aan onze tradities juich ik toe, maar dan moet het wel om de goede redenen zijn. Stel je eens voor dat vanaf morgen op Sinterklaasfeesten geen snoep, en op Paasfeesten geen chocolade eieren meer uitgedeeld worden. Zouden moslims nog steeds zo enthousiast warmlopen voor onze Vlaamse tradities denk je?

        3. Dat je ons infantiele stompzinnige ressentimentsmensen met verschraald intellect noemt weze je bij deze vergeven, wij Vlaams-Belangsympathisanten hebben wat dat betreft in de loop der jaren een dikke huid gekregen. Bovendien is het weer eens wat anders na de beschuldigingen van fascist, ranzigaard, verzuurde, mestkever, mentaal gehandicapte, populist en tutti quanti. Hoe dan ook dient respect voor mij van twee kanten te komen. Ik heb niks dan het grootste respect voor Joden, Boeddhisten, Sikhs, noem maar op, want zij respecteren mij ook. Moslims daarentegen vind ik iets problematischer, de exemplaren die respect voor onze cultuur, godsdienst en manier van leven opbrengen lijken mij eerder dungezaaid. Sorry hoor, maar dat is nu eenmaal de realiteit waarin we leven.

      • Sandor Oder

        1. Akkoord. Maar hypocrisie kan ook een deugd zijn. Het is namelijk zo dat je als islamcriticus (en hier volg ik je in) de strikte, salafistische leer legitimeert door iedereen die afwijkt van een letterlijke interpretatie van de Koran als ‘onzuivere’ moslim beschouwt. Zo las ik ergens een artikel over een Nederlandse homoseksuele imam die deelnam aan de Gay Pride. Het lijkt me in intellectueel opzicht niet mogelijk om een seksuele geaardheid te praktiseren waarvan je geloofsovertuiging voorschrijft dat het om een zonde gaat die met de dood moet worden bestraft. Maar is het niet beter die irrationele en inconsequente houding te aanvaarden dan te eisen dat hij maar trouw moet blijven aan een geloofsleer die we verwerpen? Er zijn ook heel wat moslims die in werkelijkheid niet gelovig zijn maar slechts een geloof voorwenden om aan de verwachtingen van hun sociale omgeving te voldoen. Dat is ongetwijfeld hypocriet; het rechtvaardigt echter niet de zienswijze dat moslims een monolithische groep zijn die de theologie van Al-Baghdadi (moeten) volgen.

        2. Juist: en hoeveel Vlamingen? Misschien moet je in het (vermeende) materialisme van moslims een triomf zien van de moderniteit. (Helaas!)

        3. Ik had het over de “gemiddelde” aanhanger, Jan. Natuurlijk zijn er anomalieën. Ik was er overigens niet op uit om iemand te beledigen, ik poogde alleen een realiteit te beschrijven die gebaseerd is op persoonlijke ervaringen. Namelijk: dat de gemiddelde Vlaams Belang-aanhanger geen groot analytisch denkvermogen heeft. Men wordt blij als drie man en een paardenkop een anti-islam optocht houden, wat erop neerkomt dat ze met borden door te straat paraderen waar op geschreven staat: ‘Stop de islam!’. Vervolgens verwachten ze, om redenen die ik niet kan doorgronden, dat er iets zal veranderen, dat ze iets hebben bereikt.

        Eens dat een respectvolle houding wederkerig moet zijn. Maar ik benader zoiets op individuele basis, niet op basis van groepsidentiteit.

      • Jan Hammerbacher

        1. Tja, hier raak je natuurlijk de kern van de zaak. Da’s het grote drama van de islam: die godsdienst geeft je in essentie de keuze tussen een fanatieke haatbaard dan wel een hypocriete munafiqun worden. Het laatste is uiteraard te verkiezen boven het eerste. Nog beter zou zijn dat moslims zich uit hun geloof emanciperen, of dat er zich toch ten minste een liberale hervormingsbeweging ontwikkelt. Maar da’s nog niet voor morgen. En wij hier in het westen doen ook niets om zo’n ontwikkelingen te stimuleren. We zijn nog steeds zo naief te denken dat we het probleem met pacificatie kunnen oplossen. de geschiedenisboeken zullen uitwijzen dat dat een zware denkfout was.

        2. Het is nog altijd beter dat ze voor de snoep meedoen dan dat ze zich in hun eigen wereldje opsluiten, daar heb je gelijk in.

        3. Dat soort mensen vind je in alle politieke partijen. Als je moslims benadert op individuele basis en niet op basis van groepsidentiteit, misschien is het dan geen slecht idee om hetzelfde te doen met Vlaams Belang-aanhangers? Want ik heb de indruk dat je in clichés denkt. Laat je niet misleiden door de mainstream media, die er een sport van maken om VB’ers als halve neanderthal af te schilderen. Ook even meegeven dat de partij slachtoffer is van een ondemocratisch cordon sanitaire alsmede cordon médiatique. Als je binnen de grenzen van de wet wilt blijven kleuren, welke opties blijven er dan nog over buiten ‘Stop de islam!’-bordjes rondzeulen en folders in brievenbussen plempen, in de hoop dat het mensen aan het denken zet? Als je betere strategieën meent te kennen dan hoor ik het graag.

      • Sandor Oder

        1. Daar zijn we het over eens.

        2. Maar wat denk je van mijn punt over de modale Vlaming? Denk je dat er achter het Sinterklaasfeest nog veel traditie schuilgaat? Is het überhaupt niet een commercieel aangestuurd consumptiefeest geworden? Ik was onlangs een (onwillige) getuige van een sinterklaasshow, waar het gehoor van een vijftigtal kleuters werd geterroriseerd door techno-sinterklaasnummers. De Zwarte Pieten, die fungeerden als DJ’s, spoorden de kinderen van 3 jaar oud aan om te dansen op dat afstotelijke lawaai. Het drong plotseling tot me door dat er tegenwoordig geen enkel verschil meer bestaat tussen entertainment voor kleuters en entertainment voor adolescenten of volwassen. Waar had ik datzelfde spektakel ook alweer gezien? Juist, op iedere zomerse festivalweide. Sinterklaas: de Tomorrowland-editie.

        3. Ik zit vol vooroordelen. Over moslims, vrouwen, de aanhang van het Vlaams Belang, marxisten, Scandinaviërs, vegetariërs, geheelonthouders, etc. Ik besef natuurlijk dat mijn algemene oordeel niet van toepassing is op alle individuen die tot één van die groepen behoren. Ik behandel dus iedereen op een respectabele manier (ook Vlaams Belang-aanhangers) in weerwil van mijn initiële vooroordelen. Het bedroeft me dat je me vatbaar acht voor de opzichtige manipulaties van de media. Mijn vooroordeel is, zoals ik eerder aangaf, gebaseerd op persoonlijke ervaringen.

        Iedere strategie staat in functie van een doel. Wat is het doel van het Vlaams Belang met betrekking tot de islamitische populatie? Is het doel om ze, zoals jij aangeeft, te ’emanciperen’ uit het geloof? En, als dat het doel is, kan je me één voorbeeld geven waarbij een Vlaams Belang-actie (zoals in bovenstaand artikel) ook maar één persoon heeft geëmancipeerd? Hoe moeten we dat in dit geval zien? Een VB-er beschuldigt een moslim van hypocrisie en materialisme, waarna moslims plotseling de ketens van het geloof afwerpen en met Vlaams vlaggetjes komen opdagen op het WK veldrijden?

  • roliboli

    Als mensen zich proberen te integreren in onze maatschappij en respect tonen voor onze cultuur kan ik dat alleen maar toejuichen.

    • Oscar

      Moslims respect voor onze cultuur ? Als ze kunnen profiteren van de welvaart die onze cultuur genereert ; direct. Maar voor de rest ; niks, niemendal. Integendeel ! Of zijn er nog geen voorbeelden genoeg misschien ?

  • Jeroen

    Als je heel het verhaal leest kan je er niet blij om worden. Het gaat om een Vlaamse die bekeert is tot de Islam. Het is erg en verontrustend dat anno 2017 een anders gelovige niet met een moslim mag trouwen. De nieuwe kledingdracht toont ook al wat de positie van die vrouw is. Je bekeert u en laat u bedekken maar Christelijke traditie zou dan mogen? Op zich is het mooi als moslims en andere culturen hier gewoon mee met de tradities doen, dat is toch wat we willen? Maar hier heb je weeral een voorbeeld dat de Islam geen ander geloof tolereert, en dit waren 2 jongen mensen waar je meer zou van verwachten.

    • roliboli

      Waarschijnlijk jihad van de liefde . De koran zegt in soera 5:5: Islam staat moslimmannen toe om christenvrouwen te trouwen Het staat een christenman niet toe om een moslima te
      trouwen. Dus islam vermeende “openheid” en “tolerantie” en “niet-discriminatie” is een eenrichtingsweg. De mannen hebben de touwtjes in handen. En de Islamitische regel is “Moslima’s mogen niet met niet-moslim mannen ( of de man moet zich bekeren) trouwen”. Hoe kunt u dan in “allah’s naam” assimileren. In het beste geval gaan we naast en niet met elkaar in vrede leven. Hier is het toch “met elkaar” .

      • Dirk

        Ik ken er ene, ga geen namen noemen, was hooddelegue van de ABVV. Moest niks hebben van geloof, als echte sos. Tot hij op een knappe moslima viel. Hij was rap bekeerd, letterlijk en figuurlijk.

  • Stapper

    Als niemand hierover gekwekt had, had niemand ervan geweten. VB mag Zumalleke enTommeke bedanken voor de publiciteit.

  • Stapper

    En de sint heeft zelf een mijter met een kruis !

  • Aaron Cop

    Islam is nu eenmaal nemen en nooit geven.
    Vlaamse openheid ? Waarschijnlijk bedoeld ze cordon sanitaire.
    Zuhal demir blijft een turks/koerdische met een dik nva-loon .

  • Jean-Claude LURKIN

    Wat wil je nu ? Dat Demir het tuig van haar eigen mesthoop gaat veroordelen , ze zijn per slot van rekening allemaal naar hier gekomen om zo veel mogelijk te profiteren , ieder op zijn/haar onbeschofte manier .

  • Dirk Julius Vandessel

    Dit naief, allochtoon wicht past volkomen bij de kartonnen vlamingskes van bazenpoepperspartij NV-Asociaal o.l.v. Bart De PezeWever, de onderdanige butler bij de “Betonboerenbond”. RotsBLOK Vlamingen kunnen er meewarig hoofdschuddend naar kijken..