Flink wat (linkse) kritiek op Studio Brussel, de radiozender die onder de openbare omroep VRT ressorteert. Dit nadat de zender een komische foto plaatste op het sociale netwerk Facebook. De foto in kwestie toonde K3 ‘op zijn Chinees’. De meisjes van K3 kregen een karikaturale Chinese snor, een gelige tint en bij de bewerkte foto werd het bijschrijft “ka dlie” geplaatst. “Onversneden racisme”, zo vonden meerdere boze mensen op Facebook.

Eerder deze maand werd bekend gemaakt dat in Polen een nieuwe meisjesband van start gaat. Het bleek te gaan om nagenoeg een exacte kopie van K3, genaamd ‘My3’. Studio 100, het bedrijf achter K3 alsook onder meer Samson & Gert, was betrokken bij het project, maar reageerde verbaasd dat het concept zo klakkeloos werd overgenomen. Hoe het ook zij, stof voor humor vonden zo bij Studio Brussel. Op Facebook werd een hele reeks van bewerkte foto’s gepost door Studio Brussel met allerlei variaties: Een Franse K3 waarbij de bandleden Franse baretten en stokbroden kregen, een Mexicaanse K3 met sombrero’s… Maar de ‘Chinese K3’ schoot bij vele Facebook-gebruikers in het verkeerde keelgat.

Kritiek

Verschillende mensen vonden de bijzondere manier van weergave van de K3-meisjes niet kunnen. De artiestes werden afgebeeld met een gele huidskleur, een ‘Fu Manchu’-snor en traditionele Chinese hoofddeksels. De afbeelding werd geen virale hit, maar haalde slechts een 150-tal ‘vind-ik-leuks’. Dit terwijl de pagina van Studio Brussel nagenoeg een half miljoen volgers telt. Wel regende het aan kritische commentaren die vaak evenveel of zelfs meer vind-ik-leuks hadden dan de oorspronkelijke Facebook-update. “Onversneden racisme”, zo liet een boze gebruiker weten. “Dit is geen racisme, dit is humor”, vond dan weer een andere gebruiker. Opvallend: bij de kritische reacties veel Engelstalige inzendingen. Dit doet vermoeden dat de post wellicht is rondgegaan in buitenlandse (linkse) Facebookgroepen.

De (zelfstandige) redactie van Studio Brussel wou niet reageren nadat de krant De Morgen hen opbelde. Na dit telefoontje verwijderde de Facebook-pagina van Studio Brussel echter snel de bewuste ‘Chinese’ K3-foto en ineens ook de ganse foto-reeks van K3. De bewuste bewerkte foto’s stonden evenwel wel het ganse weekend online. “Over de fotomontage met de Chinese K3 kunnen we heel kort zijn”, zo zei de overkoepelende VRT aan De Morgen. “Die is gewoon niet grappig”.

Studio Controverse

Een screenshot van een van de reacties.

Eerder vorige maand werkte Studio Brussel zich nog in de nesten door allerlei Studio 100-figuurtjes een homoseksuele ‘make-over’ te geven. Dit naar aanleiding van het uit de kast komen van de figuur Alberto in het kinderprogramma Samson & Gert op Ketnet. Maya de Bij werd zo ‘Maya de Gay’ en Kabouter Plop werd ‘Kabouter Popper’ (een referentie aan een drug die kringspieren waaronder de aars ontspant, red.)

“De StuBru-redactie werkt volledig onafhankelijk”, zo laat VRT-woordvoerder Hans Van Goethem weten aan De Morgen. “We hopen dat de redactie na dit tweede incident op korte termijn alerter zal zijn voor grappen die bepaalde grenzen overschrijden. Zonder daarbij evenwel zichzelf te gaan censureren”. Voorlopig worden er door de VRT geen disciplinaire maatregelen genomen of extra gedragsregels opgesteld.